دوچرخه مناسب شما چه سایزی است!

دوچرخه مناسب شما چه سایزی است!

دوچرخه مناسب شما چه سایزی است!

 برای انتخاب دوچرخه مناسب اولین نکته ای باید در نظر داشته باشیم این است:

که نوع فعالیت دوچرخه سواری در چه زمینه ای می باشد :

۱ – سفرهای طولانی مدت مابین دوشهر و گذر از کشورها و جهانگردی (سایکل توریست)

۲- سفر به مناطق بکرکوهستانی –دشتهای بی نظیر – گذر از جنگل – گم شدن در سکوت

کویر و عبور از مسیرهای خاکی (کراس کانتری)

۳- دوچرخه سواری در مناطق پر فرازو نشیب و یا صرفا حرکت در سرپایینی ها (دانهیل وفری راید)

۴- دوچرخه سواری و اجرای حرکات نمایشی ( تریال و bmx )

۵- دوچرخه سواری به صورت کاملا سرعتی در جاده های آسفالته (کورسی)

برای هریک از موارد ذکر شده دوچرخه های خاصی طراحی شده است

بیشتر فعالیت و مطالب این مجموعه مربوط به دوچرخه کوهستان

(( تنوع و کاربردهای آن)) می باشد، دوچرخه های کورسی دارای سرعت بالاو فقط در جاده های آسفالته استفاده می شود(( چند سالی است که رشته جدیدی در دوچرخه کورسی متولد شده که در مسیرهایخاکی و ناهمواراز نوعی دوچرخه کورسی بنام سایکل کراس استفاده می شود این رشته با همین نام خوانده میشود))

12

دوچرخه های توریستی ( هایبرید – سایکل توریست ) :

13 (2)

این نوع دوچرخه بدلیل طراحی خاص فرم تنه ، صندلی (زین) ولاستیک های نازک وبزرگ باسایز۲۸ (اینچ)گزینه مناسبی برای سفرهای طولانی مدت از شهری به شهر دیگر ویا پیمودنمسیرهای مابین کشورها می باشد .دارای کمک فنر در جلو و قابلیت نصب ترک بند در جلوو عقب این امکان را برای دوچرخه سوار فراهم می آورد،که اسباب سفر از قبیل چادر- کیسه خواب– لوازم پخت و پزو…. را با حود حمل کند و به عبارتی دیگر توریست های دوچرخه سوارتمامی مایحتاج سفرهای طولانی مدت خود را میتوانند با این نوع دوچرخه ها حمل کنند.

دوچرخه های کراس کانتری ( هاردتریل – تنه خشک) :

XtC_Composite_29er_1

این دوچرخه ها یکی ازعمومی ترین و پرطرفدارترین دوچرخه های کلاس کوهستان می باشد دارای کمک فنر در جلو بوده که تایرها نسبت به هایبرید قطور و کوچکتر(۲۶ اینچ) وسطح تماسبیشتر با زمین گزینه مناسبی برای استفاده در مسیرها و جاده های خاکی ، مالرومناطق کویری ، کوهستانی ، دشتی و یا جنگلی میباشد . این نوع دوچرخه تنها گزینه جهتحرکت در سربالایی ها بوده و همواره برای علاقه مندان خود هیجانهای خاصی را بوجود می آورد.تنوع بسیا بالا در نوع جنس بدنه ، لوازم مکانیکی و قطعات تشکیل دهنده از مزایای این نوعدوچرخه میباشد و اکثر قریب به اتفاق تولید کنندگان در جهان برای افزایش مخاطب خود از این نوع دوچرخه در تنوع بسیار تولیداتی عرضه میدارند.

شکل ورزشی تر کلاس کوهستان میباشد. در این رشته مسابقات منظم در سطح جهان ومنطقه ای اجراء میشود که از حرارت و هیجان بسیار بالایی برخوردار است در کشور ما نیزچند سالی است که مسابقات منظمی در این رشته برگزار میشود.به هنگام طبیعت گردی و گذر از مناطق بکر در بعضی مواقع اگر جاده و یا مسیر مناسبیدردسترس نباشد به دلیل سبک بودن به راحتی قابل حمل بوده و میتوان همراه خودمسیر هایی را حمل کرد

دوچرخه های فری راید ( آل مونتاین – فول ساسپنشن ) و دانهیل ( DH ) :

Reign_0

این نوع دوچرخه ها دارای دو فنر یکی در جلو (مانند دو کلاس نام برده) ودیگری درقسمتزیر زین (صندلی) هم راستا با قسمتی از بدنه ( لوله عمودی ) طوری طراحی شده( که عملکرد فنر رابطه مستقیم با چرخ عقب دارد ) فشار های ناشی از پرش از ارتفاع و یاحرکت در سرپایینی های بسیار ناهموار خنثی می نماید. در این نوع دوچرخه همانندکراس کانتری رقابت تولید کنندگان تنگاتنگ استعدادی ازتولید کنندگان نوعی دوچرخه که دو کمک فنر در آن طراحی شده را به بازار مصرفکننده عرضه نموده که در شاخه فری راید کلاس کوهستان قرار نمی گیرد علی رغم اینکه این دوچرخه دارای دو کمک فنر است کراس کانتری محسوب میشود (کمک فنر دوم آن در زیرلوله افقی تنه از قسمت لوله زین تا پیشانی دوچرخه زیر فرمان طراحی شده است کاملا کراس کانتری بوده ولی جهت سهولت و کارایی بالادرمسیرهای سر پایینی فنر برایشتعبیه شده است) لازم بذکر است که کمک فنر دوم آن حتما باید قابلیت قفل شدن(lock ) را داشته باشد.

دوچرخه های فری راید (آل مونتاین – فول ساسپنشن)

Anthem_X_Advanced_29er_0

این نوع دوچرخه ها بدلیل داشتن دو کمک فنر توانایی بالایی در حرکت از سر پایینیدارد تمامی امکاناتش با دوچرخه های کراس کانتری مشترک بوده تنها تفاوت آنحضور کمک فنر در تنه و ارتفاع بیشتر کمک فنر جلو میباشدبرای حرکت در مسیرهای صاف و سربالایی کمک فنر تنه آن باید قفل(lock ) شودتوجه داشته باشیم دوچرخه های استاندارد در این شاخه از کلاس کوهستان کمکفنر تنه آن قابلیت قفل (lock ) شدن را داردتاکید بر این نکته مهم بدین دلیل است که در صورت نداشتن این قابلیت (قفل lock )فرد دوچرخه سوار در زمان رکاب زدن به صورت ناخودآگاه حرکتی عمودی بر روی زینداشته که باعث اتلاف انرژی تا حد چشمگیری شده و خستگی زودرس را در پی دارد .

به عنوان مثال دوچرخه های نامرغوب که دربازار غیر رسمی ( میدان رازی – گمرگ)عرضه میشود که همواره در سطح شهر مشاهده میشود دارای کمک فنری درقسمتتنه است که همواره فعال میباشدبه علاقه مندان توصیه میشود در مورد خرید هرگونه دوچرخه از تجربیات نفرات آگاهاستفاده کنند و همیشه نوع دوچرخه سواری خود را آگاهانه انتخاب کنند.

دوچرخه های دانهیل DH

Glory_0

از دیگر رشته های فعال و بسیار مهیج و پرطرفدار( درکشورهای پیشرفته و تولید کننده)دانهیل میباشد که تنه های قطور و ضخیم با مقاومت و استحکام بالا از مشخصه هایاین دوچرخه ها میباشددوچرخه های دانهیل دارای دو کمک فنر (مانند فری راید و آل مونتاین) هستندکمک فنر جلو با ارتفاع زیاد و قابلیت ارتجاع بیشتر نسبت به دیگر کمک فنرها دارایمقاومت بسیار بالا در پرشها بوده و ساختمان پیچیده ای دارداین نوع دوچرخه برایاستفاده در سرپایینی و حرکت با سرعت بالا در مسیرها ناهموار و پرش از ارتفاعطراحی شده استکمک فنر تنه یا عقب نیز مانند فنر جلو دارای مقاومت و قابلیت ارتجاع بالا امنیت بیشتری را برای فعالین این رشته فراهم نموده که بعضا در تصاویر موجود دوچرخه سوارارتفاعیرا بیشتر از حد انتظار می پرد ( از ۱۰ متر تا ۲۵ متر ورزشکاران دیگر کشورها) برخلافدوچرخه های شاخه فری راید کمک فنر تنه دوچرخه های دانهیل نیاز به قفل(lock ) شدن ندارد.

لاستیک های قطور و پهن با سطح تماس بالا با زمین ،طوقه های بسیار محکم وعریض از دیگر مشخصه های این نوع دوچرخه میباشدلازم بذکر است اکثر قریب به اتفاق این نوع دوچرخه ها از یک دنده در جلو ( تک طبق –تک سرعت) ۹ دنده درعقب ( ۹ سرعته – ۹ خودرو) برخوردار میباشد ویک قرقره ماننددر قسمتی از بدنه و متصل به زنجیر( زنجیر سفت کن) استفاده شده است( تمامی رده های دوچرخه کوهستان به استثناء دانهیل و تریال و BMX سه دنده یاطبق در جلو و در قسمت دنده های عقب دوچرخه های حرفه ای ۹ دنده یا خودرو و دردوچرخه های معمولی ۸ یا ۷ یا ۶ دنده یا خودرو را دارند ) از سال ۲۰۱۰ کمپانی SRAM – اسرم( تولید کننده برتر قطعات مکانیکی دوچرخه )خودرو (دنده) ۱۰تایی را به بازار عرضه نموده که استقبال فراوانی از آن شده است شرکت SHIMANO – شیمانو نیز برای رقابت با این شرکت نو پا اقدام به طراحیو عرضه خودرو ۱۰ تایی نموده استدر مورد شرکت های سازنده تنه دوچرخه – کمک فنر- قطعات مکانیکی – اجزایتشکیل دهنده بدنه – لاستیک – و طوقه متعاقبا اطلاعات مفصل ارائه خواهد شد .

دوچرخه های تریال و BMX :

Method_00

13

هردو نوع دوچرخه برای حرکات نمایشی در رمپها و پیستهای مخصوص طراحیشده اند و علاقه مندان به این رشته نیاز به کسب تجربه بالا را داشته ممارستو تمرین بسیاری را مد نظر داشته باشند دوچرخه های BMX با سایز لاستیک و طوقه ۲۰ با مقاومت بسیار بالا به صورتتک سرعته ( بدون دنده ) با طراحی بدنه و فرمان مخصوص کمک بسزایی در اجرای حرکات نمایشی به دوچرخه سوار مینماید فرم تنه شبیه کراس کانتری بوده با این تفاوت که در دوچرخه های BMX و تریال کمک فنر در جلو وجود ندارد و بیشتر حرکاتبه صورت ایستاده و تعادلی میباشد دوچرخه های BMX صرفا برای استفاده در پیستو رمپهای U شکل طراحی شده است . همانطور که گفته شد دوچرخه های BMX باسایز ۲۰ ولی دوچرخه های تریال با سایز ۲۰ و ۲۶ علاوه بر استفاده در پیسته و رمپها برای عبور و حرکت از موانع طبیعی طراحی شده است . دوچرخه های BMX زین (صندلی)دارند ولی تریال ندارد .د.چرخه های تریال سایز ۲۰ همانند BMX تک سرعته (بدون دنده) ولی تریال با سایز ۲۶ بسته به تنوع از ۵ تا ۷ دنده (خودرو) در عقب استفاده می شود.

علی رغم سرعتی نبودن این دوچرخه ها هردو دارای ترمز بوده و(همواره ترمز برای کم کردنسرعت نبوده بلکه در این نوع دوچرخه ها) تعادل بروی موانع همواره با گرفتن ترمز انجام میشودفرمان دوچرخه BMX به صورت ۳۶۰ درجه چرخش دارد با این ویژگی ترمز جلو به صورتیطراحی شده که اگرفرمان دوچرخه در حالت عکس وضعیت خود قرار گیرد بازهم امکان ترمز گرفتن وجود دارددر دوچرخه های BMX در امتداد محور چرخ میله های کوچکی به طول cm 13(بنام پٍیج) طراحی شده که مقداری از حرکات نمایشی توسط این میله ها انجام می شود.

دوچرخه های کورسی :

TCR_Advanced_SL_0_ISP

این دوچرخه ها با سایز طوقه های ۲۸ لاستیک های کاملا صاف و بدون عاج بیشتربرای استفاده در سطوح صاف و هموار(مانند سطح خیابانها – جاده ها – اتوبانها)طراحی شده است و یکی از پرطرفدارترین رشته های دوچرخه سواری با چندینشاخه در داخل پیست و جاده را شامل میشود. همواره مورد توجه علاقه مندانو شرکتهای سازنده بوده و مسابقات جذاب و سطح بالایی را در المپیک و جهانرا به خود اختصاص داده استساختمان تنه – لوازم – شکل فرمان- زین وحتی شکل رکاب زدن کاملا متفاوتبا دوچرخه های کوهستان بوده و درمقایسه با کلاس کوهستان هیچ شباهتو یا نقطه مشترکی بین آنها وجود نداشته تنها نقطه مشترک حرکت کردن هردو به هنگام رکاب زدن میباشد.

فرمان دوچرخه به صورت قوس دار و مورب و نوع نشستن و دوچرخه سواری بهصورت خمیده به سمت فرمان دوچرخه بوده که این نوع نشستن حالت آیرودینامیکبوده و اصطلاحا جهت شکستن باد استفاده میشودتنه دوچرخه نازک ( به دلیل عبور نکردن ازمسیرهای ناهموار و تحمل فشار کمترنسبت به کلاس کوهستان) و سبک اما مقاوم می باشد.

برای مطالعه پیشنهاد می کنیم

درباره نویسنده

ارسال دیدگاه